12-07-16

PREM metingen gaan starten!


Stichting Cardiologie Amsterdam gaat naast de PROM vragenlijsten "Chronisch hartfalen" ook starten met de PREM vragenlijst "Ziekenhuizen". Om dit mogelijk te maken werkt Stichting Cardiologie Amsterdam samen met Stichting Miletus en de meetorganisatie NetQ. Voordelen van het zelf meten door ons zijn o.a. dat de data veel actueler zijn, dat continue gemeten kan gaan worden en dat feedback eerder bij ons beschikbaar is.
 
PREM
PREM staat voor Patient Related Experience Measurements. De ervaring van patiënten over de zorg in onze kliniek wordt gemeten met behulp van de nieuwste vragenlijst bestaande uit 10 tot 12 vragen. Een compacte vragenlijst zodat de patiënten hier zo min mogelijk mee worden belast.
 
Enquete

NPCF
Met de PREMs meten we ervaringen van patiënten op punten die ze zelf hebben aangegeven als zijnde belangrijk in zorg en behandeling. Daarom neemt NPCF en/of haar lidorganisatie deel in de prioriteringsronden en belangenscores. Zij zijn als tripartite partij onderdeel van de ontwikkeling van de PREMs en nauw betrokken bij het proces. Voor deze doelgroep is van belang dat er daarnaast altijd aandoeningsspecifiek vergeleken kan worden tussen zorginstellingen (benchmarking).  
 
Nieuwe visie
Zorgverzekeraars Nederland en Stichting Miletus hebben een nieuwe visie ontwikkeld op patiëntervaringsmetingen in de zorg ten behoeve van zorginkoop getiteld ‘Meer zorg in beeld’.
Door het ontwikkelen van generieke korte lijsten, die tripartite worden onderschreven, door patiënten, zorgaanbieders en verzekeraars, streven zij ernaar deze last te verminderen. Tevens wordt een grote behoefte gevoeld bij zorgverzekeraars om effectiever en efficiënter méér zorgprocessen in beeld te brengen. Dit heeft ertoe geleid dat zorgverzekeraars de intentie hebben uitgesproken om over te gaan op de ontwikkeling van generieke PREM-vragenlijsten. In PREM wordt de charme van de Review & Rating lijsten gecombineerd met de robuustheid van CQI. Er wordt met losse vragen gewerkt met een totaalscore en er wordt veel aandacht besteed aan de vraagstelling om deze zo relevant en eenvoudig mogelijk te maken voor de patiënt. Op deze wijze komen nieuwe aspecten aan bod zoals: ‘shared decision making’, samenwerking tussen zorgverleners onderling en of de behandeling/zorg past bij de persoonlijke situatie van de patiënt.
Akkoord
Wij gebruiken cookies om de ervaring op onze website te verbeteren, statistieken bij te houden en je toegang te geven tot onze social media.
Door gebruik te maken van deze website of door op akkoord te drukken, ga je akkoord met ons cookiebeleid zoals beschreven in ons privacy statement. Je kan cookies ook niet accepteren.